Karina som är en av våra medlemmar i Svenska Addisonföreningen som debuterar med romanen "Bara en pärla" på värmländska bokmässan på Värmlands Museum den 26-27 november! Karina blev diagnostiserad med Addisons sjukdom 2006.


Lite frågor som vi ställt till Karina och hennes svar:

Berätta lite om dig själv, vem är du?
Jag heter Karina Johansson, bor i Sunne i Värmland, och har varit med i Svenska Addisonföreningen sedan starten för tre år sedan. Dessutom ska jag precis ge ut min första bok – som jag skrivit mycket tack vare att jag drabbades av Addisons sjukdom!

Vad handlar din bok om?
Enkelt sammanfattat; relationer, drömmar och ond bråd död.
Den utspelas i Sunne och handlar om Emma och Angelika, två tjejer som driver ett företag tillsammans. Angelika drunknar och händelsen avskrivs som självmord eller olycka. Emma känner ändå att något inte stämmer. Men snart upptäcker hon att hon är ensam om att tro att Angelika mördats.

Vad är grunden till att du skrev boken?
Sommaren 2006 drabbades jag av Addisons sjukdom. Första perioden efter mådde jag dåligt, främst psykiskt. Att acceptera sjukdomen var som att gå igenom en sorg, och jag tror att skrivandet blev en verklighetsflykt. När jag väl börjat skriva, gick det inte att sluta. Jag är glad över att jag lyckades få ut något positivt ur det negativa beskedet! För oavsett hur det kommer att gå med boken, så har skrivandet gett mig så mycket glädje de här åren.

Hur ser du på Addisons sjukdom? Hur har den påverkat ditt liv?
Först när jag fick diagnosen var jag förstås bedrövad och trodde att mitt liv var förstört, trots att jag kände till sjukdomen väl då pappa haft den i många år. Och visst har den påverkat mig. Jag är betydligt mer känslig för stress, blir fortare trött och behöver mer tid för återhämtning än tidigare. Men i takt med att jag lär mig mer om hur jag ska medicinera tycker jag att jag hanterar sjukdomen allt bättre. Framförallt har jag blivit bättre på att säga nej när jag känner mig sliten.

Sen jobbar jag mycket med mig själv och försöker att inte se sjukdomen som enbart något negativt. Den är ju en del av mig, och kommer alltid att vara.

Vad vill du med boken?
Jag vill att läsarna ska beröras av karaktärerna så pass mycket att de känner att de måste läsa vidare för att se hur det går för dem.

Läs mer på: http://www.karinaforfattar.blogspot.com/

Kommentera

Publiceras ej