Eva och jag har varit på Capio St Görans sjukhus och föreläst om Addison idag.
Vi träffade 16 stycken av akutens personal. Eva gjorde en strålande insats med
sin detaljerade powerpoint. Hon tog upp vad som händer i kroppen när
binjurebarken förstörs och varför det är så viktigt med kortisol.

Alla symptom gicks igenom noggrant och även hur lätt det är att missta Addison
för anorexi eller depression. Där flikade jag in och drog min historia lite snabbt
eftersom det var just det som hände mig.

Eva visade vår fina medaljong och de tyckte det var jättebra att den fanns.
Appen gav också positiva kommentarer. Vi pratade en lång stund om varför det
är så viktigt att vi snabbt kommer in på akuten om vi får en Addisonkris.
En av deltagarna berättade att de har en lapp om Addison i deras akutreception,
det visade sig vara den inplastade påminnelse Eva lämnade för två år sen.
Bra att de har den kvar.

De ställde så många bra frågor och var tacksamma för att vi kunde komma.
Eva delade ut de fantastiska broschyrerna hon gjort och det hela var en givande stund.
Jag vet ju vart jag åker om jag får en Addisonkris.

Madelene

Kommentera

Publiceras ej