Hej på er!

Jag är nyss hemkommen från en liten vistelse på sjukhuset. Kräktes och hade synfältsbortfall igår så jag blev kvar över natten. Under den tiden hade jag chans att reflektera lite över mottagandet gällande Addisons sjukdom.

Det hela startade med att min sambo ringde sjukvårdsrådgivningen. Eftersom sjukdomen fortfarande är relativt ovanlig är det inte så många som kan så mycket om det. Personen som svarar hos rådgivningen har möjlighet att titta i en databas som heter 1177. Denna databas kan vi också kika på. Gå in på www.1177.se När man söker på addison så får man fram kontaktuppgifter till Svenska Addisonföreningens ordförande Martin Norrman samt www.addison.se

Då förstår vi alla vilken oerhört viktigt kunskapskälla hemsidan är. Att vi håller oss uppdaterade och har koll på den senaste forskningen kan vara livsavgörande.

Kvinnan i telefonen sa att den enda informationen hon hade om sjukdomen var den hon hittade på hemsidan. Eftersom personer med Addisons sjukdom i de flesta fall måste få omedelbar hjälp vid kräkningar och infektion, måste de veta vad de ska rekommendera. Vad händer om en person med Addison blir rekommenderad samma behandling som en frisk person vid ex. magsjuka? Givetvis kan det gå bra, men här förstår vi vad viktigt det är att vi sprider kunskapen om sjukdomen.

Jag själv har under denna korta tid med diagnosen blivit rekommenderad olika saker av olika doktorer. Någon sa att jag inte fick träna, en annan sa att jag visst får det. Budskapen är många och jag tror att man måste bli sin egen expert. Lära känna sin kropp och sina symtom. Lära sig lyssna på de signaler som kroppen förmedlar.

/Caroline

2 kommentarer

Cecilia/Busluren

07 Aug 2009 08:26

Hoppas att du mår bättre nu, jag fruktar första gången jag måste åka in. Jag har tur som har en superavdelning för Addison och de är mycket kunniga här i Uppsala. Min läkare sa att om jag blir dålig så behöver jag bara komma upp, jag behöver inte ringa innan.



Visst är det så att man får bli en egen expert, jag läser nya saker på nätet om vår sjukdom nästan varje dag.



Vidare har iaf min läkare sagt att man ska kunna leva precis som vanligt, men klart att det är olika från fall till fall. Jag ska försöka börja träna igen på Friskis och jag hoppas att det går bra :)



kram på dig!

Martin

07 Aug 2009 12:15

Välkommen hem igen! Då har du varit med om en addisonkris.. det är iof en erfarenhet rikare. Jag har försökt att nå ut med webbsidan till de stora centralerna över sjukdomar osv. Härligt att det ger resultat. Krya på dig

Kram

Kommentera

Publiceras ej