Hej på er!

Vi med Addisons sjukdom delar ju medicinen flera gånger per dag. Givetvis är det individuellt, men jag anser att det borde finnas tabletter i mindre storlek, i dagsläget är hydrokortison nycomed på 20 mg. Ska man dela det på tre tillfällen per dag, så måste man dela tabletten i fyra delar. Ja, ni känner till problematiken. Jag kontaktade läkemedelsföretaget angående detta. Här är svaret:

"Hej Caroline,

Tack för ditt brev!
Som jag sa på telefon så har jag full förståelse för ert problem och jag lovar att
vi ska föra saken vidare till vårt huvudkontor. Förhoopningsvis så finns liknande
önskemål i fler länder, vilket kan underlätta beslut om att börja tillverka mindre
styrkor.

Vill dock bara flagga för att det inte är gjort i en handvändning, men att vi är
måna om att försöka hjälpa våra kunder/patienter om vi har möjlighet.

Med vänlig hälsning

Tinni Lien"


Förhoppningsvis kommer det att ske en förändring så småningom.
Tinni som jag pratade med vad oerhört hjälpsam och trevlig.
Så glad man blir då! Ellerhur! Jag har också förstått att det är önskvärt med
mindre Florinef också? Hur känner ni?

//Caroline

4 kommentarer

Martin

31 Aug 2009 19:03

Ett superbra brev du har skrivt! Jag är glad att du fick ett så vänligt och proffsigt bemötande ifrån en så stor tillverkare av medicin.



Florinefen är också väldigt svår att dela i mindre delar.

Cecilia

31 Aug 2009 19:18

Jag har fått samma medicin som du, men även Hydrocortone 10mg som enkelt går att dela på två och då har man 5 mg tabletter.

Du kanske ska be att få såna utskrivna också så slipper du försöka dela, det låter pilligt!



Trevlig svar från dem! Alltid bra att göra sin röst hörd. :)

Karina

01 Sep 2009 11:26

Hej!



Jag äter hydrocortison MSD och de är på 10 mg. Du kan kanske få dem?



/Karina

Caroline

01 Sep 2009 19:45

Tack snälla ni för tipsen, jag ska genast kolla upp det!

Kommentera

Publiceras ej